”Jeg er optaget af forskningskoblingen, som er svær på de første år” – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi > Nyheder > ”Jeg er optaget af for...

16. november 2017

”Jeg er optaget af forskningskoblingen, som er svær på de første år”

Lektor Lasse Kristoffer Bak bruger tit tavle frem for slides for at skabe fokus og sætte tempoet ned.

SUND vrimler med dygtige undervisere, der hele tiden forbedrer undervisningen, og vi har talt med en håndfuld, som fortæller om udfordringer, udvikling og tiltag, studerende har værdsat.

Tidligere har vi talt med Jørgen Olsen fra medicin, Torben Heien Nielsen fra folkesundhedsvidenskab, Julie Fjeldborg fra veterinærmedicin og Lisa Bøge Christensen fra odontologi. 

I denne uge møder du lektor ved Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi Lasse Kristoffer Bak, som underviser i cellebiologi og biokemi på første år af farmacistudiet. Her skal de studerende lære, hvordan celler virker, og hvordan man manipulerer med cellernes processer ift. lægemidler.

Hvad er udfordringerne ved at undervise i det fag? ”De studerende finder de biologiske emner sværere end kemi og matematik, hvor der er facit. Det er selvfølgelig også en udfordring, at de kommer lige fra gymnasiet. Faget blev flyttet til første år for to år siden for at give en tidlig forståelse for den større sammenhæng. Men det er en stor mundfuld for de studerende, når de samtidig skal lære det fundamentale kemi og matematik. Deres ressourcer strækkes virkelig på første år, så vi arbejder også med at lære dem at bruge deres tid rigtigt.”

Hvad har du gjort for at gøre det nemmere for de studerende at nå at lære det hele? ”Vi har indført studietimer, hvor vores otte hold á 30 førsteårsstuderende deles i to og mødes og arbejder, mens en ældre studerende og en lektor står til rådighed til at hjælpe med feedback på både skriftlige ting og med at forstå ting, de synes er svære. Der er ikke mødepligt, men der kommer rigtig mange. Det har været rigtig vellykket.”

Har du andre eksempler på undervisningsmetoder, du har fået god respons på? ”Til forelæsninger bruger jeg værktøjer som fx Todaysmeet.com, hvor de studerende kan stille spørgsmål anonymt. Det kan jo være grænseoverskridende at spørge om noget foran 200 mennesker. Jeg arbejder også med at skabe nogle pauser. Efter et kvarters tale kobler mange ud, så jeg lægger refleksionspauser ind, hvor jeg ikke siger noget i to minutter. Ingen siger noget. Så tager vi en spørgerunde. Jeg er også holdt op med altid at bruge slides. Ved at bruge tavlen kan man skabe fokus og sætte tempoet ned. Man kan blive så ivrig efter at nå rigtig meget og ikke tænke nok over, hvad de studerende kan tage ind.”´

Skal der være mindre teknik i undervisningen? ”Nej. Tavler kan bare noget. Men jeg benytter mig også af de muligheder, teknikken giver. Jeg har arbejdet med at lave virtuelle laboratorieøvelser – en slags computerspil som supplement til laboratorieøvelser. Det kunne jeg godt tænke mig at lave mere af, men det er dyrt. Jeg har også lavet videoer.”

Hvordan laver du videoer? ”Det er små videoer på 6-8 minutter med de vigtigste pointer inden for et emne, fx en beregning i Excel. Jeg bruger et program, man kan optage skærmen med, og så speaker jeg til via computerens mikrofon. Så det er helt hjemmelavet.”

Hvad optager dig i forhold til din undervisning for tiden? ”Jeg er optaget af forskningskoblingen, som altid er svær på de første år. Der kan forskningseksempler gøre de studerende nervøse for kravene og eksamensrelevans. Jeg har ikke fundet løsningen, men jeg ved, at det er noget med små doser. Et sted, hvor det er lykkedes rigtig godt, er i laboratorieøvelserne. I stedet for ’kogebogsøvelser’ skal de studerende tage cancerceller, vi har dyrket i laboratoriet og karakterisere transportprocesser over cellemembranen. Vi finder nogle celletyper, man ikke ved meget om, og så skal de studerende designe forsøg til at finde ud af mere. Det er to fluer med et smæk – de lærer både håndværket og får fornemmelse for forskningen.”

Har du noget nyt i støbeskeen? ”Jeg er lige begyndt at få de studerende til at evaluere sig selv på Absalon. De skal udfylde et kort spørgeskema om deres tidsforbrug, og hvor godt de er med. Det er inspireret af et universitet i England, som fik mindre frafald af det. Skemaet er obligatorisk, men det påvirker ikke eksamenskarakteren. Hvis nogen så ligger meget lavt og ser ud til at være i farezonen for at dumpe, kan jeg tage kontakt til dem. Men jeg ved ikke hvad tærsklen og processen skal være. Kurset er startet her efter efterårsferien i uge 43.”