7. oktober 2021

Big data-talenter tildeles særlige priser

Prisoverrækkelse

Kristin Veel, lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, og David Gloriam, professor ved Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi på Københavns Universitet, er blevet kåret til modtagerne af Lars Arge-priserne

Priserne overrækkes i Videnskabernes Selskab den 8. oktober. Overrækkelsesceremonien finder sted som led i et mindesymposie, der afholdes for Selskabets afdøde generalsekretær R. Lars Arge, som selv var professor i datalogi fra Aarhus Universitet, og hvis forskning var tæt knyttet til big data.

Lars Arge-priserne overrækkes ved symposiet Big data – a Symposium in Honour of Lars Arge, Secretary General of the Royal Danish Academy of Sciences and Letters, 2016-2020. Priserne uddeles én gang. Symposiet afholdes i Videnskabernes Selskab den 8. oktober kl. 13.00 med efterfølgende reception.

Der vil være en række forskeroplæg om big data på dagen. Oplægsholderne er lektor Kasper Green Larsen fra Institut for Datalogi (AU), CEO for SCALGO, ph.d. Morten Revsbæk, professor Michael Goodrich fra University of California, Irvine, professor Anne Løkke fra Saxo-Instituttet (KU), lektor Tune Pers fra Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (KU) og professor Marianne Pade fra Institut for Kultur og Samfund (AU).

Lars’ familie, kolleger, fagfæller, medlemmer af Selskabet og nuværende som tidligere medlemmer af Det Unge Akademi vil deltage på dagen.

Kort om prismodtagerne:
Lektor Kristin Veel, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet
Kristin Veel tildeles prisen for sit banebrydende tværfaglige arbejde med implikationerne af big data for vores kultur- og samfundsforståelse. Med afsæt i humanistisk videnskab har hun begivet sig ind på feltet ”critical data studies”, og hun beskriver – som man bl.a. kan se i antologien Uncertain Archives: Critical Keywords for big data (MIT Press, 2021) – arkiver som dynamiske enheder, der hele tiden er i bevægelse i modsætning til sikre depoter, der opbevarer viden om fortiden.

Professor David Gloriam, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, Københavns Universitet. Fremtidige forskningsgennembrud inden for forståelse og behandling af sygdomme bliver i stigende grad afhængig af big data, og professor David Gloriam er en pioner inden for store og diverse datasæt af receptor-lægemidler, signaleringsmekanismer, genetiske mutationer i arvemassen og proteinstrukturer. Han har udviklet og integreret avancerede computerbaserede metoder i en tværfaglig tilgang, som på afgørende vis har skabt unikke metoder og vigtige resultater med høj samfundsmæssig relevans.

Læs hele pressemeddelsen fra Videnskabernes Selskab her (pdf)

/ILF-kommunikation