3. marts 2022

Fredrik Björkling: 36 år i den danske lægemiddelindustri og akademiske verden

Gruppebillede med Fredrik Björkling

Professor Fredrik Björkling blev fejret på Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi i anledning af hans pensionering i sidste uge.

Her var kollegaer, samarbejdspartnere og familie samlet til en festlig reception, hvor mange deltagere havde meget at fortælle om deres tid med dagens hovedperson. Dagens talere var: Institutleder Helle Waagepetersen, Næstformand i LSU Dorte Brix, Professor Sven Frøkjær, Professor Lennart Bunch, Lektor Henrik Franzyk og selvfølgelig Fredrik Björkling selv.

Institutleder Helle Waagepetersen sagde i sin tale: “Vi har haft stor glæde af dine strålende akademiske og innovative evner, og dit omfattende netværk inden for industrien. Dine fremragende færdigheder og din brede viden har bragt de farmaceutiske videnskaber fremad indenfor alle de tre søjler: uddannelse, forskning og innovation, og for det skylder vi dig en stor tak. Du er pragmatisk, positive og konstruktiv, du er et sympatisk menneske, og du finder frem til løsninger uanset hvad det drejer sig om: funding, undervisning eller personalemæssige emner. Og som leder er det en stor gave – tak”.

Som forsker har Fredrik Björkling været involveret i en lang række forskningsprojekter inden for forskellige terapiområder, diabetes, infektions og inflammationssygdomme og cancer.

I sin egen tale gav Fredrik Björkling et varmt tak til både kollegaer og instituttet: ”Tak til instituttet for at være en god arbejdsplads med fokus på alle de gode kontakter og diskussioner med alle medarbejderne, om alt fra videnskab til meget mere praktiske ting i hverdagen. Mødet med de individuelle personer og nogle gode chefer har gjort det umagen værd at komme helt fra Sverige til arbejdet hver eneste dag”.

Fredrik Björkling sluttede af med at sige, at han ser frem til at følge instituttets udvikling og deltage, på sidelinjen, i nogle af de projekter han stadig er meget interesseret i, inden for cancer og antibiotikaforskning. Han glæder sig også til at bruge mere tid på både tennis og golf, og selvfølgelig også børnebørn og familie.

Fredrik Björklings ekspertise bliver ved med at være tilgængelig for instituttet, fordi han fortsætter som professor emeritus.

Helle Waagepetersen holder taleInstitutleder Helle Waagepetersen holder tale for Fredrik Björkling.

Dorte Brix og FredrikNæstformand for Lokalsamarbejdsudvalget, Dorte Brix' tale fik alle til at grine.

Fredriks egen taleFredrik Björklings egen tale.