21. april 2022

Stephan Pless, vores nye professor i ionkanalers kemiske biologi

Professor inauguration

Fredag før påske blev Stephan Pless indsat som professor i ionkanalers kemiske biologi ved Institut for Lægemiddeldesign og Farmaci. Institutleder Helle Waagepetersen foretog inaugurationen af den nye professor, en opgave overdraget af dekanatet på grund af de mange inaugurationer, der blev forsinket af pandemien.

Inauguration af Stephan Pless

Bagefter holdt Professor Stephan Pless et meget underholdende foredrag med titlen "Mixology: Merging chemistry and biology to understand the electrical chit-chat in your body".

Helle Waagepetersen holdt en tale og roste den nye professor, hans forskning og ikke mindst hans undervisning:

"Jeg vil selvfølgelig ikke gå glip af muligheden for at fortælle dig, hvor meget jeg sætter pris på dig og alt, hvad du gør.

Du udfører enhver opgave på et ekstraordinært højt niveau. Jeg ved, at Kristian Strømgaard vil fortælle os om din fremragende forskning. Så lad mig bare sige, at den høje kvalitet ikke stopper med forskningen. For nylig har jeg været igennem kursusevalueringer, og som kursusleder og underviser er du også fremragende. Næsten alle eleverne havde svaret på evalueringen, og du havde en svarprocent på 91%, mens gennemsnittet for de øvrige kurser var 50%. Jeg ved ikke, hvad du gjorde, men det virkede."

Professor Kristian Strømgaard, som oprindeligt var med til at rekruttere Stephan Pless, holdt også en tale, hvor der i øvrigt blev vist videohilsner fra ph.d.-vejleder Joe Lynch og postdoc-rådgiver Chris Ahern.

Professor Stephan Pless’ forskning kombinerer elektrofysiologi, kemisk biologi, protein engineering og spektroskopi for at skabe en dybere forståelse af, hvordan ioner krydser cellemembraner. Denne proces medieres af såkaldte ionkanaler og er grundlæggende for, hvordan musklerne bevæger vores krop, hvordan hjertet slår, og hvordan hormoner udskilles.

Indvielsen blev efterfulgt af en festlig reception for forskerkolleger, samarbejdspartnere, familie og venner.

Professor Stephan Pless og Institutleder Helle Waagepetersen
Professor Stephan Pless og Institutleder Helle Waagepetersen.