24. maj 2024

Vores nye ekspert i klinisk og anvendt biokemi

Pharma Research

Fredag d. 3. maj kunne vi fejre Lasse Baks tiltrædelse som professor. Lasse Bak er ansat på deltid som Professor i klinisk og anvendt biokemi i et samarbejde med Afdeling for Klinisk Biokemi på Rigshospitalet.

Lasse Bak og Dan Stærk.
Professor Lasse Bak og Institutleder Dan Stærk.

Dagen var festlig og blev holdt på Rigshospitalet i Glostrup, hvor vores institutleder Dan Stærk holdt tale for den nye professor og Niklas Rye Jørgensen, Professor på KU og Specialeansvarlig overlæge på Rigshospitalet, hold tale i forbindelse med receptionen.

Professor Lasse Bak holdt en meget personlig tiltrædelsesforelæsning med titlen ”It’s biochemistry, stupid”, hvor han tog tilhørerne med på tur gennem sin karriere – en lille rejse, hvor han lagde vægt på hvordan det er vigtigt som forsker at holde øjet på bolden og søge sandheden, selvom man kan komme til at fokusere mere på at “sælge” et bestemt synspunkt på et videnskabeligt problem.

I sin forelæsning kom Lasse Bak også ind på sin strategi for professoratet. Han  arbejder sammen med Lektor Trine M. Lunds gruppe om at udnytte TDM-data, therapeutic drug monitoring-data, altså målinger af koncentrationen i blodet af lægemiddelstoffer hos patienter for at at bygge bedre PK/PD-modeller (PK står for pharmacokinetics og PD for pharmacodynamics). Trine Lunds gruppe har ekspertisen til at bygge modellerne, hvor Lasse Bak og hans gruppe kan levere data og udnytte modellerne til at lave “model-based dosing”, altså bruge modellerne til at forudsige den rigtige dosis til en patient, baseret på fx køn, alder, BMI, anden medicin og genetik m.m.

Under forelæsningen kom Lasse også ind på, hvorvidt nerveceller bruger glukose eller laktat ved aktivering, et emne som er vigtigt for at forstå der, hvor FDG-PET signaler dannes ved PET-skanninger. FDG, Fluor-Deoxy-Glucose, er et sporstof som anvendes ved PET-skanninger til diagnostik eller vurdering af effekten af kemoterapi, fordi det optages meget nemt i kræftceller som har et øget stofskifte.